Dlohodobě používám set lyží Black Crows Orb Freebird, pásy Kohla Mohair mix a vázání Fritchi Vipec Evo 12. Pro letošní sezónu jsem se rozhodl vyzkoušet nový set, který by měl podobně kvalitní vlastnosti při jízdě z kopce, ale nabídl by nižší hmotnost. Přece jen 1,5 kg na lyži je hmotnost spíše průměrná a v setu s Vipecem se ještě navyšuje. Využil jsme možnosti sestavit si celý set SkiTrab, protože jsme se stali oficiálním prodejcem této věhlasné (alespoň podle výsledků ve světovém poháru) skialpinistické rodinné firmy z Bormia. SkiTrab se dlouhodobě zabývá pouze skialpem a vším, co s ním souvisí.
Kolekci vévodí nejlehčí závodní lyže pod označením GARA. Pět modelů v šířkách 60 – 70 mm je určeno pro závodní a výkonnostní skialp a jejich hmotnost lehce nad hranicí 700 gramů to jen potvrzuje. Pro mé nezávodní použití jsou vhodnější širší a zároveň těžší modely, třeba Mistico 2 s hmotností 1150 g na lyži při délce 178 cm. Cena mi už ale připadala docela vysoká a tak jsem šáhl po jiných lyžích s nejoblíbenější šířkou mezi amatérskými skialpinisty a to Ortles 90. Také se chlubí firemní konstrukci 14 Layer složenou z 14 různých vrstev, jen nemá superlehké jádro z aramidových vláken.
Ortles 90 váží v mé testované délce 178 cm 1230 gramů na lyži. To už je na tak široké lyže velmi slušný výkon. V kombinaci s unikátním vázáním Titan Vario 2, které má v setu s brzdou 309 gramů, tak získávávám velmi lehký set. A je to při výstupu sakra znát. Zahajuji výstupem po sjezdovce a lehkost si vyloženě užívám, přestože nejsem nějaký extra citlivý tester. Mnohem víc se nízká hmotnost projevuje v hlubším sněhu a na strmějším svahu, kdy si při otočkách uvědomuji skvělé vyvážení lyže, lehká špička i pata umožňuje lehké manévrování s lyžemi. Zkušenost výrobce, který se specializuje pouze na skialp je znát. Vyladěný tvar lyží umožňuje dobře držet přímý směr, lyže nemají tendenci nikam uhýbat a v traverzech a na tvrdším povrchu mi pomáhají dlouhou kontaktní hranou.
Ve sjezdu očekávám, že se absence materiálu ve prospěch nízké hmotnosti musí někde projevit. Říkám si ale, že při dobrém vrstvení kvalitních materiálů v 14-ti vrstvé konstrukci nemohou být lyže špatné ani s nízkou hmotností. Jádro je složené z kombinací měkkého a tvrdého dřeva, torzní tuhost zajišťuje karbon a čedičová vlákna. Lyže si rychle získaly mou důvěru na tvrdším podkladu, na sjezdovce i ve vyšších rychlostech. Hrana nikam neuhýbá, lyže pěkně vykrajují oblouky různých poloměrů a lze v případě potřeby i agresivně zahranit. Black Crows Orb Freebird jsou na sjezdovce lepší, umožní celkem lehce i carvingový oblouk, ale rozdíl není nijak propastný.
Vývojáři SkiTrabu si pečlivě hrají s flexí lyže a velmi tuhý střed lyže střídá menší flexe ve špičce a patce pro lepší ovládání. Ortles 90 tak dominují zejména v hlubším sněhu, kdy skvěle vyplouvají na povrch a delfínový pohyb v hlubáči mi jde tak nějak „zadarmo“. Lehká špička a patka neklade žádný odpor při natáčení lyží do nového směru, spíš si musím dávat pozor abych lyže nepřetočil a nepřepadl. Při citlivém zatěžování a manévrování jsou Ortlesy v hlubokém, nebo rozbitém sněhu, velkými pomocníky a uvědomuji si, že se mi koutky samy roztahují do širokého úsměvu.
Nízkou hmotnost, skvělé vyvážení a proměnlivou tuhost lyží oceňuji nejen při výstupu, ale i při sjezdu na různých terénech. A čím je terén těžší, sníh hlubší a sklon větší, tím víc si tento fakt uvědomuji.
Příjemně mne překvapily pásy SkiTrab Ortles, které skvěle drží a docela slušně se chovají i při skluzu, přestože jsem si vybral „turistický“ mix mohéru a syntetiky. Naprosto skvělé je upevnění pásů na patce, kdy se zaklapne speciální zámek zespodu do zářezu v lyži. Nehrozí tak nechtěné svlečení upevňovacího pásku na patce při otočkách, protože tam žádný není.
Zvědavý jsem byl také na vázání SkiTrab Titan Vario 2, které je na první pohled odlišné. Špička vyrobená z titanu funguje jako pružina, při jejímž stlačení se od sebe oddálí čelisti s piny. Nečekejte žádné zacvaknutí, kdy jsou čelisti samy v rozevřené poloze a je potřeba botu do vázání zašlápnout. Pružinu rozevřete holí, nebo rukou a po uvolnění piny zapadnou do bot. Nezapomeňte špičku zaaertovat pro chůzi, jinak se bota uvolní celkem snadno. Pružný titanový drát umožňuje skvělou elasticitu vázání při sjezdu i při výstupech. Při kritických traverzech, kde by hrozilo nebezpečí laviny, umožňuje vázání chůzi v nearetovaném módu, zachovává si tak svou bezpečnostní funkci. Obě čelisti s piny pracují nezávisle, dokážou tak elasticky kopírovat pohyb a mírné vychýlení boty při chůzi i při sjezdu. V náročném terénu si můžete lyže obout přímo z ruky, aniž by ležely na sněhu.